SARJA II: 6.- 9. luokkalaiset


1010 Ternääriset tietokoneet

Rasmus Suonio, Lassi Niemelä

Lauttasaaren Yhteiskoulu, Helsinki / Ohjaaja: Tiina Mölläri

Todistamme matemaattisesti (lukio- ja yliopistomatematiikkaa käyttäen!), että ternääriset tietokoneet ovat potentiaalisesti tehokkaampia kuin normaalit (eli binääriset) tietokoneet.

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

1022 Miten nuorten ostotottumukset eroavat?

Veera Väätäinen, Amanda Äijälä

Kartanonkosken Koulu, Vantaa / Ohjaaja: Juha Hakkarainen

Ihmisillä on erilaisia vaatteiden ostotottumuksia. Tässä tutkimuksessa tutkimme minkälaisia vaatteiden ostotottumuksia nuorilla on ja miten ne eroavat. Käytätkö pikamuotia? Ostatko uutena vai käytettynä? Kuinka usein ostat vaatteita? Nämä ovat kysymyksiä joihin vastaamme tutkimuksen avulla.

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

1023 Koulukoiran vaikutus luokan melutasoon

Sini Helin

Lauttasaaren yhteiskoulu Helsinki / Ohjaaja: Tiina Mölläri

Koulukoira on koira, joka toimii koulussa opetuksen tukena. Koulukoiran käytöllä on opetuksellinen tai terapeuttinen tavoite ja se on ennalta harkittua ja suunnitelmallista. Koiran ja ihmisen vuorovaikutuksen hyödyt ovat monipuolisia ja molemminpuolisia. Lähdin tutkimaan koulukoiran vaikutuksia luokkaympäristöön niin, että selvitin koulukoiran vaikutusta melutasoon. Hypoteesini oli, että koulukoira läsnäolollaan vähentäisi meteliä.

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

1033 Puhdistusmenetelmän vaikutus sormesta otetun näytteen bakteerimäärään

Vilma Kopu

Lauttasaaren yhteiskoulu, Helsinki / Ohjaaja: Tiina Mölläri

Tutkimukseni aihe on bakteerien kasvu. Tutkin, miten kädet pitää pestä, että niihin jää mahdollisimman vähän bakteereja. Valmistin kasvualustoja ja otin niihin näytteitä kädestäni pumpulipuikolla erilaisten käsienpesujen jälkeen. Eli esimerkiksi pesin käteni saippualla ja sitten otin näytteen tai pesin käteni pelkästään vedellä ennen näytteen ottoa.

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

1034 Musiikin kuuntelun vaikutus opiskeluun

Lauri Pitkänen, Joel Koivumäki, Olli Kaartinen

Kartanonkosken koulu, Vantaa / Ohjaaja: Juha Hakkarainen

Työssä tutkimme musiikin kuuntelun vaikutusta opiskeluun ja koulusuorituksiin.

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

1036 Ovatko luomu merkkiset kynsilakat parempia kuin normaalit lakat?

Eeva Forsman, Emilia Kotovuori, Ella Salokannel, Sanni Vilppo

Kartanonkosken koulu, Vantaa

Ryhmämme yritti ratkaista, että onko luomu kynsilakat parempia kuin normaalit kynsilakat. Luomutuotteita suositaan, koska ne ovat ympäristöystävällisempiä ja ne sisältävät vähemmän luontoa vahingoittavia- sekä ihoa ärsyttäviä aineita. Halusimme kuitenkin selvittää, että miten tuotteet oikeastaan eroavat toisistaan ja miten erot ovat huomattavissa.

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

1062 Digitalisaation hyödyt ja haitat

Juuso Keskikuru, Anni Nurkkala

Ritaharjun koulu, Oulu / Ohjaaja: Kaisa Ikäheimonen

Antidigi on työ, jolla pyritään esittämään digitalisaation mahdolliset ongelmat mielipiteet huomioiden. Näitä ovat esimerkiksi ruuturiippuvuus, ihmisten työpaikkojen korvaaminen automaatiolla ja ihmisten laiskistuminen. Tämän työn tuloksiin on päädytty ihmisten tarkkailun, haastattelujen, tieteen ja mielipiteiden yhteistyönä. Työ on tehty tekijöiden omasta mielenkiinnosta ja kouluaineiden ulkopuolella.

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.
YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

1069 Voiko 3D-tulostukseen käytetyistä muovimateriaaleista valmistettuja astioita käyttää solujen viljelyssä?

Rasmus Pouta, Okko Siljander, Pessi Bask

Käpylän peruskoulu, Helsinki / Ohjaaja: -

Työssä tutkimme pystyykö valitsemiamme solukantoja viljelemään valitsemistamme muovimateriaaleista valmistetuissa astioissa.

1095 Nettikiusaamisen vaikutus 10-20- vuotiaisiin nuoriin

Helka Raetsaari, Ilona Kenttälä

Ritaharjun koulu, Oulu / Ohjaaja: -

Teimme tutkimuksen nettikiusaamisen vaikutuksesta 10-20- vuotiaisiin nuoriin ja nuoriin aikuisiin.

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

1120 Deep Learning for Autonomous Delivery Robots

Manu Kiiskilä

Finnish International School of Tampere, Tampere, Finland / Instructor: Sheela Kiiskilä

Patentointi meneillään / The patenting process is underway.

The project is a conceptualization of Autonomous Delivery Robots (ADR) for last mile delivery of goods and services.  Research is done to outline a model to perform the tasks of navigation and perception by using neural networks.


Kaikki finalistit tekivät tuomaristohaastattelua varten myös videon, mutta ainoastaan YouTube-linkin takana olevat videot saadaan tässä näkyviin.